piątek, 8 maja 2015

PASTA Z ZIELONEJ SOCZEWICY Z PESTKAMI DYNI


O soczewicy słyszałam wiele dobrego. Przede wszystkim to, że zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka zawartego w mięsie. Nie zawiera jednak wszystkich niezbędnych aminokwasów jak mięso, ale w połączeniu z innymi produktami roślinnymi w jednym posiłku, może stworzyć dobre źródło pełnowartościowego białka, np łączenie z produktami zbożowymi.


Soczewica jest także źródłem potasu obniżającego ciśnienie krwi a także kwasu foliowego niezbędnego dla kobiet w ciąży. Naukowcy znaleźli w soczewicy, jak i w innych roślinach strączkowych taniny - związki mogące chronić organizm przed nowotworami, m in. spowalniając tempo podziału komórek nowotworowych. 


Średnia wartość odżywcza ugotowanej soczewicy w 100g to:
Wartość energetyczna - 116 kcal
Białko - 9,02 g
Tłuszcz - 0,38 g
Węglowodany - 20,13 g (w tym cukry proste 1,80g)
Błonnik - 7,9 g


Jak przygotowałam pastę z zielonej soczewicy?

Składniki:
200 g zielonej soczewicy
2 ząbki czosnku
przyprawy do smaku: czerwona ostra papryka, pieprz czarny, kurkuma
1 łyżeczka oliwy z oliwek
1 łyżka pestek dyni

Soczewicę moczyłam przez ok 2 godziny a następnie gotowałam na małym ogniu 20 minut. Odlałam nadmiar wody, dodałam czosnek i całość zblendowałam na jednolitą masę. Przyprawiłam do smaku oraz dodałam oliwę z oliwek. Moja pasta wyszła dość sucha, ale mino tego dobrze się rozsmarowuje na kanapkach. Jeśli chcemy bardziej płynną konsystencję, nie odlewajmy całości wody z gotowanej soczewicy. Kanapki udekorowałam pestkami dyni.

Od dziś pasta z soczewicy będzie często gościa na moim talerzu. Zachwyciłam się jej smakiem oraz łatwością przygotowania. Pełnoziarnista kanapka z taką pastą to pełnowartościowe śniadanie i energia na cały poranek.

Smacznego :)

 


,80)
Błonnik - 7,9 g

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/soczewica-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosci-odyzwcze-soczewicy_41091.html

SOCZEWICA - właściwości zdrowotne i wartości odżywcze soczewicy

Autor: Monika Majewska
Soczewica ma wiele wartości odżywczych, a co za tym idzie - właściwości zdrowotnych. Soczewica przede wszystkim zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma soczewica i która jest najlepsza - czerwona, zielona czy żółta?
Soczewica, podobnie jak inne rośliny strączkowe, posiada wyjątkowe właściwości prozdrowotne, gdyż jest skarbnicą wielu składników odżywczych. Soczewica jest źródłem dobrze przyswajalnego białka, a także obniżającego ciśnienie krwi potasu i niezbędnego dla kobiet w ciąży kwasu foliowego. Natomiast naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie znaleźli w soczewicy (a także w innych roślinach strączkowych, warzywa i owocach) taniny - związki mogące chronić organizm przed nowotworami, m.in. spowalniając tempo podziału komórek nowotworowych.
Istnieje kilka rodzajów soczewicy, które pod względem kaloryczności i zawartości składników odżywczych nieznacznie różnią się od siebie. Jednak i tak najzdrowsze są kiełki soczewicy. W porównaniu z ugotowanymi nasionami zawierają więcej witamin oraz składników mineralnych.

Soczewica - alternatywa dla mięsa

Soczewica może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego, czyli tego znajdującego się w mięsie. W 100 g ugotowanej soczewicy jest aż 9,02 g tego składnika odżywczego. Co prawda jest to niepełnowartościowe białko (nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów), jednak połączenie soczewicy z innymi produktami roślinnymi w jednym posiłku (na zasadzie: produkty, którym brakuje ważnych aminokwasów, należy połączyć z takimi, które mają ich pod dostatkiem), np. zbożowymi (pierogi z soczewicą) czy z ziemniakami, może stworzyć dobre źródło pełnowartościowego białka.
Należy także zaznaczyć, że białko soczewicy, zaraz po białku soi, jest najlepiej przyswajalnym przez organizm białkiem pochodzenia roślinnego (85 proc.). Dla porównania - przyswajalność mięsa wynosi 96 proc. Należy pamiętać, że aby uniknąć straty białka, soczewica powinna być solona na 10 minut przed końcem gotowania.
SPRAWDŹ>>BIAŁKO roślinne czy zwierzęce - które wybrać?
W związku z tym soczewica może się znaleźć w diecie nie tylko wegetarian, lecz także osób, które z przyczyn zdrowotnych muszą ograniczyć spożycie bogatego w niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe mięsa.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/soczewica-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosci-odyzwcze-soczewicy_41091.html

SOCZEWICA - właściwości zdrowotne i wartości odżywcze soczewicy

Autor: Monika Majewska
Soczewica ma wiele wartości odżywczych, a co za tym idzie - właściwości zdrowotnych. Soczewica przede wszystkim zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma soczewica i która jest najlepsza - czerwona, zielona czy żółta?
Soczewica, podobnie jak inne rośliny strączkowe, posiada wyjątkowe właściwości prozdrowotne, gdyż jest skarbnicą wielu składników odżywczych. Soczewica jest źródłem dobrze przyswajalnego białka, a także obniżającego ciśnienie krwi potasu i niezbędnego dla kobiet w ciąży kwasu foliowego. Natomiast naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie znaleźli w soczewicy (a także w innych roślinach strączkowych, warzywa i owocach) taniny - związki mogące chronić organizm przed nowotworami, m.in. spowalniając tempo podziału komórek nowotworowych.
Istnieje kilka rodzajów soczewicy, które pod względem kaloryczności i zawartości składników odżywczych nieznacznie różnią się od siebie. Jednak i tak najzdrowsze są kiełki soczewicy. W porównaniu z ugotowanymi nasionami zawierają więcej witamin oraz składników mineralnych.

Soczewica - alternatywa dla mięsa

Soczewica może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego, czyli tego znajdującego się w mięsie. W 100 g ugotowanej soczewicy jest aż 9,02 g tego składnika odżywczego. Co prawda jest to niepełnowartościowe białko (nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów), jednak połączenie soczewicy z innymi produktami roślinnymi w jednym posiłku (na zasadzie: produkty, którym brakuje ważnych aminokwasów, należy połączyć z takimi, które mają ich pod dostatkiem), np. zbożowymi (pierogi z soczewicą) czy z ziemniakami, może stworzyć dobre źródło pełnowartościowego białka.
Należy także zaznaczyć, że białko soczewicy, zaraz po białku soi, jest najlepiej przyswajalnym przez organizm białkiem pochodzenia roślinnego (85 proc.). Dla porównania - przyswajalność mięsa wynosi 96 proc. Należy pamiętać, że aby uniknąć straty białka, soczewica powinna być solona na 10 minut przed końcem gotowania.
SPRAWDŹ>>BIAŁKO roślinne czy zwierzęce - które wybrać?
W związku z tym soczewica może się znaleźć w diecie nie tylko wegetarian, lecz także osób, które z przyczyn zdrowotnych muszą ograniczyć spożycie bogatego w niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe mięsa.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/soczewica-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosci-odyzwcze-soczewicy_41091.html

37 komentarzy:

  1. ja równiez o soczewicy słyszałam i czytałam już tyle dobrego, a jeszcze nie wypróbowałam - czas najwyższy :)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  2. Absolutnie masz rację - pasta soczewicy to świetny pomysł na 'kanapkowy' dodatek ;) i zdrowy ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mogę się przekonać do soczewicy..nie smakuje mi :)
    http://passionelka.blogspot.com/2015/05/207-coffee-addict.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda bardzo apetycznie.
    Mniam

    ~~~~~~~~~~>>>>>
    Zapraszam na mój blog
    www.bambiboho.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie mam zielonego pojęcia jak smakuje soczewica, więc nie jestem w stanie sobie wyobrazić smaku tej pasty, ale również słyszałam o jej właściwościach. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. będę musiała wypróbować
    paperlifex33.blogspot.com obs ? zacznij i daj znac

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię potrawy proste i smaczne. Pasta dodana do ulubionych. Ja ze swojej strony mogę polecić po prostu odpowiednio przyprawioną oliwę z oliwek z pieczywem (do maczania). Smaczne i sycące na długo :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. łoooo pasta z soczewicy , musi być zdrowe wiadomo ale nie miałam okazji spróbować tego :*

    OdpowiedzUsuń
  10. hmm nigdy nie próbowałam, ale chyba warto ;d

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeszcze w życiu nie smakowałam takiej pasty :))

    OdpowiedzUsuń
  12. chyba pora spróbować ;)

    Pozdrawiam i życzę udanego weekendu ;)
    Anru,

    OdpowiedzUsuń
  13. Co powiesz na wspólną obserwacje? Ja już obserwuje. Czekam na rewanż :)

    www.ghabj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Koniecznie muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To musi być pyszne!! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. bardzo lubię soczewicę, ale nie wiedziałam, że można z niej zrobić pastę, na pewno wypróbuje ją :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja do tej pory soczewicę pochłaniałam w zupach, ale ta pasta mnie zaintrygowała

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedyś muszę wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mniam, pyszności, uwielbiam takie rzeczy ;)

    Buziaki

    xo xo xo xo xo

    OdpowiedzUsuń
  20. Soczewicę uwielbiam, ale o tym specyfiku jeszcze nie slyszalam . Muszę koniecznie wypróbować.
    Pozdrawiam i obserwuję :-)

    LaMarthisse

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy nie próbowałam, ale jestem ciekawa smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Pasty tego typu są rewelacyjne;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Może niedługo wypróbuje :)
    Co powiesz na wspólną obserwacje?
    weerka-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawy przepis :) Chyba spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ciekawa jestem jak smakuje:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja niedawno spróbowałam soczerwicy i całkiem mi zasmakowała :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nigdy nie jadłam soczewicy, ale zdecydowanie swoją soczewicową przygodę zacznę właśnie od tej pasty.

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się mój blog? Zaobserwuj. Zostaw link a na pewno Cię odwiedzę :)