wtorek, 15 września 2015

ZIELONE WARZYWA - SAMO ZDROWIE




Dzień dobry na zielono :)  
 

Czy wiecie, że kolor tego co jemy, jest równie ważny jak wartość odżywcza pokarmu? Zielone warzywa zawierają chlorofil, który wzmacnia odporność organizmu, chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, wpływa na czerwone krwinki. Zielone warzywa są jednymi z najzdrowszych. Najlepiej zjadać je na surowo, bo wtedy nie tracą cennych składników odżywczych. Zielone warzywa zawierają kwas foliowy, który zaliczany jest do witamin z grupy B.



Natka pietruszki

Natka pietruszki znana jest od wielu lat. Zawiera mnóstwo wapnia, magnezu, żelaza, potasu, witamin C, A, PP i kwasu foliowego. W mniejszych ilościach zawiera również witaminy E, B, D i K. Ponadto ułatwia przyswajanie żelaza z innych produktów. Jak działa? Odtruwa organizm, zapobiega krzywicy i anemii, poprawia wzrok, działa moczopędnie, usuwa nadmiar wody z organizmu. To zielone warzywo z powodzeniem może być dodawane do wielu dań: mięs, zup, sałatek, surówek, kanapek.

Szczypiorek

Jak działa szczypiorek? Lekko przeczyszcza, poprawia trawienie, pobudza apetyt. Jest źródłem wielu witamin i minerałów: witamin B1, B2, C, potasu, wapnia, sodu, magnezu, fosforu, chloru, kwasu foliowego, karotenu. Należy do rodziny cebulowatych, dzięki czemu korzystnie wpływa na odporność organizmu i ma właściwości bakteriobójcze. Zdrowa dieta powinna zawierać duże ilości szczypiorku. Jest on idealny do kanapek, sałatek, surówek, past i potraw z jajek.

Szpinak

Zawiera prawie wszystkie witaminy: A, C, E, K, B, a także jod, żelazo, kwas foliowy, mangan. Dzięki temu zapobiega krzywicy, anemii i odciąża serce. Najlepiej jest jadać go na surowo, gdyż gotowany powoduje utratę żelaza i kwasu foliowego. Wadą szpinaku jest hamowanie wchłaniania wapnia, więc nie powinny jadać go chorujący na nerki, żołądek, ze skłonnościami do reumatyzmu i artretyzmu.

Brokuły

Znane są przede wszystkim ze swoich właściwości przeciwnowotworowych. Zawierają sulforafan, czyli substancję, pobudzającą w komórkach procesy zwalczania wolnych rodników, a także produkcję enzymów w wątrobie, które usuwają związki rakotwórcze. Brokuły bogate są także w witaminy A, B1 i B2 oraz C. Tej ostatniej zawierają więcej niż owoce cytrusowe. Regenerują układ odporności, mózg i kości. Spożywając te warzywa, dostarczamy naszemu organizmowi także fosforu, wapnia, magnezu i żelaza. Uważajmy jednak, by nie gotować ich zbyt długo, bo wtedy tracą wiele cennych właściwości.

Groszek zielony

Jest świetnym źródłem błonnika i białka. Lekkostrawny, dobrze wpływa na pracę układu trawiennego. Może też łagodzić objawy menopauzy i - podobnie jak brokuły - zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory. Pomaga też obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi. Dzięki zawartemu w nim potasowi, przeciwdziała udarowi mózgu. Bogaty jest także w inne składniki mineralne, takie jak: magnez, wapń, żelazo, kobalt, fluor czy sód. Nie brakuje mu też witamin z grupy B (pozytywnie wpływających na układ nerwowych), witaminy E oraz C. Nie wszystkim jednak służy. Nie powinny spożywać go osoby cierpiące na kamicę nerkową czy dnę moczanową.

Zielona papryka

Reguluje przemianę materii, dostarcza soli mineralnych (głównie potasu i wapnia) oraz witamin (szczególnie C i beta-karotenu). Zawiera także flawonoidy, które zwalczają wolne rodniki, zapobiegając rakowi i chorobom układu krążenia. Papryka pomaga obniżyć ciśnienie krwi, poprawia również odporność. Warzywo to nie tylko ma szereg właściwości zdrowotnych, ale przez niektórych uważane jest za afrodyzjak.

Kapusta

Rodzina warzyw kapustnych jest znana z dużej zawartości związków chemicznych o działaniu przeciwnowotworowym. Dzięki dużej zawartości witamin C, A, B, B1, B2, B6, K, E hamuje zmiany sklerotyczne, przyspiesza gojenie się ran, podnosi odporność organizmu, poprawia wzrok, leczy rany i oparzenia czy odmrożenia, pomaga w zaburzeniach systemu nerwowego, wzmacnia koncentrację, wzmacnia nerwy, pomaga przy trawieniu tłuszczów i węglowodanów, wzmacnia krzepliwość krwi stąd okłady że świeżych liści kapusty włoskiej stosuje się zewnętrznie przy wylewach krwawych, zwichnięciach, zapaleniach stawów, korzystnie wpływa na cerę. Sok z kiszonej kapusty ma doskonałe właściwości oczyszczające organizm i skórę, pomaga nam także pozbyć się toksyn, nagromadzonych w organizmie i jego picie pomoże nam także podczas rzucania nałogów.

Ogórek

W przeciwieństwie do wielu warzyw zielonych zawiera niewiele witamin i związków mineralnych, gdyż w 90 proc. składa się z wody. Za to jest bardzo niskokaloryczny, dlatego stanowi idealną przekąska dla osób, będących na diecie. Poza tym jego sok cieszy się sławą odtruwacza organizmu. Jedzenie ogórków zaleca się w przypadku chorób dróg moczowych, a także chorób serca i schorzeniach reumatycznych. Pamiętajmy, by nie łączyć go z innymi warzywami, zawierającymi witaminę C - ogórek po prostu ją zniszczy. Połączenie pomidorów z ogórkiem - zarówno w sałatce, jak i na kanapce - nie jest więc, pod względem zdrowotnym, najlepszym rozwiązaniem.

Seler naciowy

Bez niego nie może obejść się żadna dieta odchudzająca ani oczyszczająca. Seler naciowy jest nie tylko niskokaloryczny, ale też świetnie radzi sobie z toksynami w organizmie. Pobudza przemianę materii i usuwa szkodliwe produkty uboczne tego procesu tj. kwas moczowy, który osadzając się w tkankach, doprowadzić może do poważnych chorób stawów. Poza tym korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy. Zawiera witaminy A, C, E oraz B1 i B2. Bogaty jest także w takie składniki odżywcze jak wapń, żelazo, magnez i fosfor. W jego łodydze znajduje się związek chemiczny o nazwie pthalide, który ma właściwości uspokajające.

Sałata

Obniża poziom cukru i złego cholesterolu we krwi. Poprawia także pracę układu trawiennego. Jej liście działają jak miotła, oczyszczając organizm z toksyn. Przeciwdziałają zaparciom. Sałata ma też właściwości moczopędne. Jest bogata w fosfor i wapń, nieco mniej - w żelazo i magnez. Zawiera sporo witamin: A, B1 i B2 oraz C i E. Pamiętajmy jednak, by raczej nie sięgać po bardzo popularną sałatę lodową - jest wyjątkowo uboga w składniki odżywcze. Lepiej wybierzmy masłową lub rzymską.

Por

Por składa się głównie z wody, jej zawartość wynosi 88 proc. Pozostałe 12 stanowią węglowodany i białka. Zawiera witaminy z grupy B, korzystnie wpływające na układ nerwowy. Znajduje się w nim też trochę witaminy C i niewielka ilość witaminy E. Jego główne składniki mineralne to fosfor i wapń. Ma właściwości moczopędne. Sporządzony z pora syrop pomocny jest natomiast w walce z przeziębieniem. Por działa leczniczo na układ trawienny, szczególnie przydatny jest w zatruciach. Powinny go jednak unikać osoby mające problemy z wątrobą, ponieważ może powodować wzdęcia.

Cukinia

Jest cennym źródłem witamin B1, B2, C, PP oraz karotenu, czyli prowitaminy A. Jest też bogata w minerały, szczególnie w wapń i potas - związek szczególnie ważny latem, gdy pocąc się, tracimy go najwięcej. Jest idealna dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ponieważ ma bardzo mało kalorii - 100 g dostarcza organizmowi zaledwie 15-16 kcal!

(informacje zostały zaczerpnięte ze stron:kuchnia.wp.pl, portal.abczdrowie.pl, vegeabc.blogspot.com)